środa, 18 marca 2020

Aby do wiosny !- cytaty i przysłowia o wiośnie


Choćby wszyscy postanowili,
że nie, wiosna i tak przyjdzie.



Dzisiaj rano niespodzianie zapukała do mych drzwi
Wcześniej niż oczekiwałem przyszły te cieplejsze dni
Zdjąłem z niej zmoknięte palto, posadziłem vis-à-vis
Zapachniało, zajaśniało, wiosna, ach to ty
Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty

Autor: Marek Grechuta, Wiosna, ach to ty


Gdzie kwitnie kwiat – musi być wiosna,
a gdzie jest wiosna – wszystko wkrótce zakwitnie.



I wiosna by tak nie smakowała,
gdyby przedtem zimy nie było.



Idzie sobie wiosna
Słychać świergot ptaka,
Ładna to piosenka
Tylko głupia taka

Autor: Władysław Sikora, Wiosenna pieśń radości

Jakoby też rok bez wiosny mieć chcieli,
Którzy chcą, żeby młodzi nie szaleli.

Autor: Jan Kochanowski, Fraszki. Na młodość, 1584
     Już śpiewają wszędzie ptaki,
Już zakwitły wokół kwiaty…
„Wiosna idzie” – mówią ludzie…
Ale skąd i kiedy przyjdzie?

No i po co nam ta wiosna?
Odwykliśmy już od wiosny…
Jodły w lesie, mech na drzewie
Zielenieją już z radości…

Lecz nie rozczulaj się nad sercem,
na cóż mi kwiaty, pomarańcze,
ja jeszcze z wiosną się rozkręcę,
ja jeszcze z wiosną się roztańczę!

Autor: Agnieszka Osiecka, W żółtych płomieniach liści
Naplotkowała sosna,
że już zbliża się wiosna
Kret skrzywił się ponuro:
przyjedzie pewno furą…
jeż się najeżył srodze
Raczej na hulajnodze.
Wąż sykną
– ja nie wierzę,
przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął:
Wiem coś o tym,
przyleci samolotem.

Autor: Jan Brzechwa, Przyjście wiosny
Nie bójmy się wiosny, zmierzchów kwietniowych.
Nie bójmy się wiosny, poranków majowych.


Autor: Elżbieta Horbaczewska, Nie bójmy się wiosny,
piosenka z repertuaru zespołu Bemibek.

Nie martw się!
Bo przyjdzie wiosna znów!
Zawoła: „Przebudź się, ziemio! Przebudź
Z głębokiego snu!”
Znów wyjrzy słońce,
Zazielenieje trawka na łące,
Wybuchnie wiosna i jak wiatrem rozwieje
Mój smutek i zmartwienie!



Przyjdzie wiosna,
przyjdzie hoża,
Pójdą rzeki
Het do morza!

Autor: Maria Konopnicka, Rzeka

Wiosna – cieplejszy wieje wiatr,
Wiosna – znów nam ubyło lat,
Wiosna – wiosna w koło, rozkwitły bzy.
Śpiewa – skowronek nad nami,
Drzewa – strzeliły pąkami,
Wszystko – kwitnie w koło, i ja, i ty…
  
Autor: M. Bobrowski, Wszystko kwitnie w koło,
piosenka zespołu Skaldowie

Wiosna, wiosna już tuż, tuż.
Płaszcz słomiany spada z róż,
Pączki ma już każdy krzak -
To jest wiosny pierwszy znak.


Autor: Dorota Gellnerowa, Gdzie jest wiosna

Zielony błysk! Strzeliły drzewa.
Bielmo śniegu spadło mi z oczu:
wiosna! Wyrosła mi nad głowę.

Autor: Julian Przyboś, Wiosna 1941

A po lutym marzec spieszy,
koniec zimy wszystkich cieszy.

Przysłowie wiosenne


Gdy w kwietniu słonko na dworze,
nie będzie pustek w komorze.

Przysłowie wiosenne

Jak przygrzeje słonko, przyjdzie kwiecień łąką.

Przysłowie wiosenne

Kwiecień gdy deszczem plecie,
to maj wystroi w kwiecie.

Przysłowie wiosenne

Na świętego Wojciecha pierwsza wiosny pociecha.

Przysłowie wiosenne

Grzmot w maju nie szkodzi, sad dobrze obrodzi.


Przysłowie wiosenne


Maj zieleni łąki, drzewa,
już i ptaszek w polu śpiewa.

Przysłowie wiosenne

Jaskółka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata.

Przysłowie wiosenne

Z wiosną nadzieje rosną,
nastanie lato, wszędzie bogato...

Przysłowie wiosenne

Skowronka pieśń,
to o wiośnie wieść.

Przysłowie wiosenne

Gdy przyjdzie wiosna hoża, pójdzie zima do morza.

Przysłowie wiosenn

źródło: https://biblioteka.pl/gazetka/Aby-do-wiosny/8803
opracowała Krystyna Lisiecka