niedziela, 29 listopada 2015

Pisownia łączna i rozdzielna czasownika z cząstką -by. Ćwiczenia

1. Z wyrazów: myślałabym, widziałbym, poszedłbym, wsiadłbym, miałbym, wziąłbym, czytałbym, byłabym ułóż krzyżówkę, której hasłem jest nazwa czynności związanej z nauką








HASŁO...........................................

2. Uzupełnij tekst cząstką "-bym".

Gdy.... ci ja miała skrzydełka jak gąska,
poleciała.........za Jaśkiem do Śląska.
Leciała.......ponad gajem, leciała nad wodą,
szukała....., gdzie to Jasia srogie losy wiodą.
Przyleciała....... jak gąską do Jasiowej chatki
i pięknie spytała....... jego pani matki.

Gdy..... ja była słoneczkiem na niebie,
nie świeciła....... jak tylko dla ciebie.
Gdy .......... ja była ptaszkiem z tego gaju,
nie śpiewała......... w żadnym obcym kraju.

3.Ułóż zdania z wyrazami:
powiedziano(by), przyszli(byśmy), zajęto(by), schrupać(by), widział(bym)
Zastosuj odpowiednią pisownię: łączną bądź rozdzielną
4. Uzupełnij tekst
Spóźniłem się dzisiaj do domu. Teraz mama gniewa się za to. Gdy................... (bym) nie umiał czytać to z pewnością wrócił........................ (bym) do domu. Przed kinem przeczytałem afisz i zacząłem się zastanawiać. "Pójść....................... (by) do kina, czy nie pójść?" Jeśli............ (bym) wrócił prosto do domu, wydarzyło..............(by) się wiele złego. Jutro odwiedzą nas goście. Gdy...........(bym) nie poszedł do kina, to nie było.............(by) gdzie przyjmować gości. Dlaczego? Mama zostawiła.............(by) ciasto w piekarniku pod opieką mojej siostry. Kazała.............(by) też mieszać bigos co 5 minut i pobiegła...................(by) do fryzjera. Moja siostra nie wytrzymała.........(by) w kuchni. Zostawiła...........(by) ciasto i bigos pod moją opieką. Sama poszła.......(by) do kina i obejrzała...........(by) nudny film o miłości. A ja siedział.........(bym) w kuchni, mieszał...........(bym) w garnku i nigdy nie zobaczył...............(bym) filmu o zwierzętach. Włączył............... (bym) grę komputerową, żeby nie zasnąć z nudów. Jeśli już się gra, warto.....(by) wygrać. Tak pomyślał............(bym) i zapomniał.............(bym) o cieście i bigosie. Bigos by się przypalił, a ciasto spaliło.....(by) się na popiół. Gdy..........(bym) tego nie zauważył spłonął.............(by) cały dom. To była.............(by) tragedia. Uratowałem dom przed pożarem, a rodzice są ze mnie niezadowoleni.

5. Zapisz poprawnie i podaj zasadę pisowni:

musiał......(bym)...........................................................................................................................

nałożono....(by)............................................................................................................................
Na wypełnione karty pracy czekamy w bibliotece do 14 grudnia